آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

عکس و عکاس


توی دانشکده استاد پیری داریم که می گه: عکس رو سه چیز می سازه:دوربین، عکاس و سوژه
.
می گه مردم معمولی به سوژه و مفهوم عکس توجه می کنند، اما عکاس از ظرافت های بصری که کار دوربین و فیلتر و تکنیک های چاپ و این جور چیزهاست لذت می بره.
نگار نمکدان روی میز را برداشت و کمی نمک پاشید کف دستش، سومی چی بود؟
عکاس، می گه اگه عکاس نباشه عکسی در کار نیست، اما منظورش از وابستگی عکس به عکاس دقیقا این نیست.
...
حامد به بخاری که از قهوه ها بلند می شد نگاه کرد.« می گه منظورم اینه که هر عکس محصول روح و ذهن عکاسه و اگه عکاس دیگه ای قرار بود با همون دوربین از همون سوژه عکس بگیره، حتما نتیجه چیز دیگه ای میشد..می گه هر چند ظاهرا عکاس توی عکس غایبه، اما اگه عکاس به معنای حقیقی عکاس باشه، شخصیت و هویتش به شدت و قوت توی عکس حضور داره.انگار همیشه تکه ای از روح عکاس گیر کرده توی عکس.در واقع اعتقاد داره که حضور عکاس در عکس حتی از حضور سوژه هم بیشتره، چون این عکاس بوده که تونسته اون شکل از ترکیب بندی، نور، زاویه ی دید و رنگ و بقیه ی جزییات رو توی عکسش به وجود بیاره.کاری که به عقیده ی استاد ما از عکاس دیگه ای ساخته نیست.خودش میگه این یه نوع نگاه صوفیانه ا ست به عکاسی.
نگار کمی از قهوه اش نوشید و با لبخند پرسید: تو که صوفی نیستی ، هستی؟
اگه شما سوژه اش باشید، من از حلاج هم صوفی ترم.


صفحه 64 کتاب استخوان خوک و دست های جذامی
نوشته ی مصطفی مستور


این متن در خطاب دوستی که بهم گفت هر کی که دوربین داره، خودشوعکاس هم می دونه!
متن قابل تعمقیه.


من و عروس اول خانواده اسممون هردو مژده است، منو تو فامیل و خانواده مژده صدا می کنند.برای اینکه با هم اشتباه نشیم، قرار شده منو به اسم دومم که نرگسه و خودمم بیشتر دوسش دارم صدام کنن ولی مدام اشتباهی منو مژده صدا میکنن!آدم حس رقابت بهش دست میده!
یه فامیل میگه مژده یکی میگه نرگس، قاطی کردم دیگه!این دو اسمی بودن همیشه مایه ی دردسر من بوده.


شوهر خواهرم همیشه می گفت من نمی فهمم چرا وقتی این فوتبالیست ها زن می گیرن، انقدر افت می کنند و دیگه به درد بازی نمیخورن!حالا منم همین جوری شدم، نه شعری نه داستانکی نه متنی، انگار نه انگار که این وبلاگ حداقل یه روز در میون آپدیت میشد!


عکس از یه درخت آفت زده ی سرنگون شده ی آلو در شهر کوچک ولی با صفای طالقان


از تبریکات و ابراز لطفتون از صمیم قلب ممنونم، الهی خوشی هاتونو ببینم.

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger