آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

انتخاب سلامتی

رشته ای مثل تغذیه که با زندگی روزانه ما در ارتباطه، ارتقاء آگاهی های روزمره به سطح سلامتی هر کسی می تونه کمک کننده باشه.این آگاهی، ریاضی و آمار و شیمی نیست که بخواهیم در زندگی روزمره بی تفاوت از کنارش رد بشیم. چون رابطه ی خیلی نزدیکی با هزینه های زندگی ما از نظر پیشگیری، درمان و طول عمر داره.
یادمه سال اول دانشگاه انقدر از اثرات مختلف روی مواد غذایی و از بین رفتن مواد مغذیشون یکه خورده بودیم که یه نفر برگشت به استادمون گفت: پس شما بگین هممون فقط یه تخم مرغ بخوریم و خلاص! که استاد گفت اتفاقا اونم به دلیل مقدار نامناسب هورمون ها، ماده غذایی کاملا سالمی نیست!
از لحظه ای که یه محصول در پروسه تولیدش قرار می گیره تازمانی که دست مصرف کننده برسه، اتفاقات زیادی در میزان مواد مغذیش و مخصوصا ویتامین هاش که حساس ترند، میفته.حتا نحوه نقل وانتقال سبزیجاتی مثل کاهو، اینکه چه جوری در داخل وانت قرار بگیره، تا چه حد زیر نور خورشید باشه، چقدر بهش فشار بیاد و چه طوری به داخل مغازه انتقال داده بشه، در میزان ویتامین ها ش اثر گذاره.
اینکه در گروه هایی از جامعه که دسترسیشون به مواد غذایی خوبه، ولی باز دچار مشکلاتی از جمله نقص در عملکرد اندام هایی که رابطه ی مستقیم با املاح و ویتامین ها دارند(به عنوان مثال تیرویید و کلیه)، رو مشاهده می کنیم همه فقط به عدم آگاهی و نحوه نادرست انتخاب موادغذایی و ایراد در نحوه ی مصرفش بر می گرده.
در زیر یه چند موردش رو اوردم که امیدوارم کمک کننده باشه.

لبنیات پرچرب و کم چرب: هر چی شیر ماست و پنیر مورد مصرفی شما کم چرب تر باشه بهتره، چون در این حالت کلسیم دریافتی شما از لبنیات بالا میره.

مصرف کمتر موادی که دارای افزودنی هستند مثل سس ها و کنسروها: یه بار از مضرات افزودنی ها و اینکه عامل بوجود اورنده خیلی از بیماری ها هستند، اینجا کامل مطلب نوشتم.

نوشابه: هر چی نوشابه ی مصرفی شما کم رنگ تر باشه، مواد مضرش کمتر هستند، بدیهیه که در نوشابه ها ی زرد، غلظت مواد رنگی بیشتره.و مفیدترینشون که همانا سون آپ و دوغ می باشد. مصرف نوشابه به علت وجود اسید فسفریکش هر چند باعث افزایش حافظه میشه ولی در طولانی مدت باعث برهم خوردن تعادل فسفر _کلسیم بدن شده و استخوان را در معرض پوکی قرار می دهد.

مرغ وگوشت وماهی: خب دیگه تقریبا همه از مضرات استفاده ی زیاد گوشت قرمز و فواید گوشت سفید با اطلاعند ولی هنوز ماهی در سبد خرید خانواده ها جایگاه خودشو به دست نیورده.ماهی و کلا غذاهای دریایی و رو غذای سلامتی می دونند،زمانی که من طرحمو می گذروندم، خانم آشپزی بود که از اداره شیلات می اومد اونجا و نحوه ی پخت غذاها رو با ماهی به صورت عملی برای رابطین بهداشتی انجام می داد. یکی از دلایلی که مردم ما ماهی کم می خورند، نداشتن تنوع در نحوه ی پخت ماهیه که به صورت سرخ کرده اش تنها متداول شده.( مثلا اگه قلیه ماهی رو امتحان کنید که دست از سرش بر نمیدارین!!!).

از نکات مهم دیگه می توان به نحوه پخت و حتی آماده سازی مواد غذایی تا طبخ اشاره کرد.
به طور مثال سبزیجات هر چی به تکه های ریزتری خرد بشوند و ضربات بیشتری بهشون وارد بشه، میزان مواد مغذیشون فرق می کنه، حرارت و مقدار زمان فریز هم همین طور.
اگه شما میزان" ویتامین سی " موجود در یک سیب زمینی آپ پز رو با سیب زمینی سرخ شده، مقایسه کنین، می بینین که مقدار شون خیلی تفاوت داره، حتا سیب زمینی که در یک بخار پز و فرپخته میشه تا مثلا در یک قابلمه.


محل کار قبلیم که برای مادران و رابطین بهداشتی کلاس تغذیه ی صحیح می ذاشتم، بعد از کلاس این سوال ها ازم پرسیده میشد:
ببخشین ما چی بخوریم شکممون کوچیک بشه؟!!ما چی بخوریم فقط صورتمون لاغر بشه؟! ما چی بخوریم چاق نشیم؟!

مجله زن روز تا جاییکه دیدم در مورد تغذیه همیشه مقاله های به روز و معتبری داشته.مجله ی جدیدی هم به اسم " هنر آشپزی " هست که تا حالا نگرفتم ببینم چه جوریه ولی یکی از مجله هایی که به این موضوعات خیلی خوب پرداخته،ماهنامه دنیای تغذیه است که برای استفاده ی عمومه.

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger