آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

معرفی کتاب

سوتی 1و 2
گرد آورندگان: راس و کاترین پتراس


پیشگفتار کتاب

همه آدم ها چه مشهور باشند و چه نباشند، هنگام حرف زدن گاهی اشتباه می کنند و یا به قول معروف سوتی می دهند.اما وقتی این کار، از شخصیت معروفی سر می زند، خیلی بیشتر جلب توجه می کند و چه بسا زبان به زبان نیز منتقل می شود.
البته جمله هایی که در این مجموعه دو جلدی گرد آوری شده اند همیشه از روی بی توجهی بر زبان گوینده جاری نشده اند، گاهی هم وجود فکر یا افکار احمقانه، منشا بعضی از این گفته هاست. با به کار بردن صفت احمقانه قصد توهین به کسی را نداریم. همان طور که برتراند راسل معتقد است، همه ما انسان ها کم و بیش افکار احمقانه ای در سر داریم که باید از ان ها اجتناب کنیم و برای این کار هم باید اول این افکار را بشناسیم و شاید مهم ترین کاربرد این مجموعه نیز همین باشد.
همان طور که عنوان کتاب نشان می دهد، مجموعه سوتی شامل گاف ها، خالی بندی ها و حرف های جالب از شخصیت های معروف جهان است.
دکتر مهدی سماتی، در فرهنگ لغات مخفی، اولین واژه سوتی را چنین ذکر کرده اند« سخن یا عملی نا بجا که باعث آبرو ریزی یا بر ملا شدن رازی شود». معنی گاف نیز بسیار به سوتی نزدیک است.
این اصطلاح نیز به معنی آشکار کردن مطلبی است که یا بیان آن به زیان گوینده است یا گوینده قصد پنهان کردن آن را داشته و از روی بی توجهی ان را بر ملا کرده است.
مراد از خالی بندی، همان طور که در فرهنگ مذ کور آمده است، « ادعای دروغ » است، مخصوصا وقتی که دروغ بودن ادعا از محتوای کلام آشکار باشد. علاوه بر این ها گفته های دیگری هم در این مجموعه گرد آمده اند که به دلایل گوناگون مانند احمقانه بودن، غیر مترقبه بودن، تپق زدن و ... جالب هستند.
آن چه این کتاب را جالب تر می کند، موقعیتی است که درآن گفته شده اند، به همین دلیل توضیحاتی که در زیر گفته ها داده شده است، جزء ضروری و جدا نشدنی متن به حساب می آید و خواننده نباید از آن ها چشم پوشی کند. در بسیاری موارد، این توضیحات هستند که نکته اصلی را در بردارند و نوشته را خواندنی می کنند.
شکی نیست که این مجموعه، هم موجب نشاط خوانندگان می شود وهم، حاوی نکات آموزنده ای برای خوانندگان مو شکاف خواهد بود، اما ارزشمندترین ویژگی کارهایی از این دست، این است که باریک بینی را، به عنوان یکی از اسا سی ترین عوامل رشد و توسعه انسانی، در ذهن خواننده افزایش می دهد.
در پست بعدی چند موردش رو گلچین براتون می نویسم.

* به هر کی گفتم، گفتند خجالت نمی کشی ازین دسته کتابا می خونی؟!!

نمی دونم چی نوشت!:
دیروز در جایی به شادی غذا می خوردیم که دیوار به دیوارش ، در سوگ نبود کسی در سکوت همان غذا را می خوردند. از جمع خودمان که جدا می شوم، انگاری ازون دیوار می گذرم و بر سر هر میزی، از سهم غم و تنهایی شان، بفرمایی به من می زنند.
جریمه ی تنهایی های قسمت شده مان را، خط نزده رفتی، یادت باشد...

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger