آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

زبان بدن، یا ارتباط غیر کلامی

کامنتی که میلاد ، در بحث قبلی گذاشته وتوجهی که شما به مطلب نشون دادین، باعث شد یه نگاهی دوباره به کتاب " زبان بدن" نوشته آلن پیز بندازم و توجهتونوبا زبون خودم به یکسری نکات جلب کنم، بلکه تاثیرشو در روابط بیشتر مورد تو جه قرار بدیم.

ببینید اول ازهمه اومده به تاریخچه زبان بدن توجه کرده، اینکه موثرترین مطالعات درین زمینه توسط چارلز داروین بوده که در سال 1872 منتشر شده. یکی از پژو هشگران به نام آلبرت مهرابیان هم به این نتیجه رسیده
که تاثیر کلی یک پیام، 7 درصد کلامی( فقط به صورت کلام) و 38 درصد صوتی( شامل تن صدا، نوسان صدا ودیگرعوامل صوتی) و 55 درصد غیر کلامی است.پروفسوری دیگر به نام بردویستل براورد مشابهی از میزان ارتباطات غیر کلامی که ما بین انسان ها صورت می گیرد به عمل اورده است او هم معتقد است که که بخش کلامی، حداکثر 35 درصد یک پیام را تشکیل می دهد و بیش از 65 درصد آن غیر کلامی است.

هوشمندی و فراست، حدسیات
زنان در درک رفتارهای غیر کلامی توانایی ذاتی دارند.هنگامی که فردی را هوشمند قلمداد می کنیم، به توانایی او در درک رفتارهای غیر کلامی دیگران و مقایسه اینها با علایم کلامی، اشاره نموده ایم.به عبارت دیگر زمانی که می گوییم" احساس می کنم او به من دروغ گفته" منظور اصلی این است که حرکات بدن او با گفتارش متغایر بوده است.

قسمت بعدی بعضی از حرکات و منشا اساسی اونهاست
مثل شانه بالا انداختن یا علامت نگران نباش که با حلقه کردن انگشت شست و سبابه درست میشه.
در مورد علامت شست دست که در کشورهای مختلف مفاهیم مختلف داره.
تصور کنید وقتی یک بازیکن فوتبال ایرانی به داور بین المللی در زمین علامت شستشو نشون میده اون فکر میکنه که طرف داره میگه همه چی روبه راهه!

نکته بعدی نگرشی کلی به مجموع علایمه
به عنوان مثال سر خاراندن می تواند چند معنی داشته باشد از جمله شوره سر، کک، عرق کردن، عدم اطمینان، فراموش کاری یا دروغگویی.

نکته بعدی توجه به این مساله است که شما معانی زبان بدن رو باید یاد بگیرید که در این کتاب با ذکر تصویر تفسیر کرده.

در فصل دوم قلمروها و حریم ها صحبت شده:
مثلا حریم صمیمی یا خصوصی که بین 15 تا 45 سانتی متره یا حریم شخصی یا حریم اجتماعی و حریم عمومی.
از دید گاه خود من، حتا در کشورها که هیچ، در شهرها هم این حریم فرق داره.مثلا در قم شما برای حریم اجتماعی که در کشورهای خارجی مثلا برای یه نجار با لوله کش که در داخل خونه است تا 3 متر براورده شده، در قم باید بیش از 3 متر باشه، اون قدر که صدا به صدا برسه!!!(شوخی نداریم،بعضی جاها دیدم که میگم!)

تاثیرعوامل فرهنگی بر شعاع حریم ها
مثالی که اورده اینه:
زوج جوانی که که اخیرا ازدانمارک به سیدنی مهاجرت کردند، از سوی شعبه محلی باشگاه دعوت شدند.پس از گذشت چند هفته از پذیرفته شدن عضویت آن ها در باشگاه، چند تن ازبانوان شکایت کردند که مرد دانمارکی به دوستی به آنها اظهار علاقه کرده بود وآنها در حضوراو احساس ناراحتی می کردند و ازطرف دیگر مردان باشگاه حس می کردند که زن دانمارکی با ایما و اشاره رغبت جنسی خود را به آنها نشان می دهد.
این مثال نشان می دهد که در واقع حریم خصوصی بسیاری از اروپایی ها تنها 20 تا 30 سانتی متر و در بعضی از فرهنگ ها حتی کمترازاین است.
و اینکه مثلا دانمارکی ها بیشتر ازاسترالیا یی ها در چشمان دیگران نگاه می کردند واین نیز باعث سو تفاهم بیشتر میشد.
از موارد دیگری که اشاره شده حریم شهری در قیاس یا روستایی هاست. مثلا روستایی ها فاصله بیشتری می گیرند هنگام دست دادن.حتا در یک روستای دور افتاده هم نوع دست دادن ها فرق می کنه.

فصل سوم به علایم کف دست اشاره کرده:
صراحت، دیدین گاهی کسی که می خواد بگه بی گناهه یا عمدی نداشته دستاشو میاره جلو و کف دستشو نشون میده و میگه نه والا به امام هشتم من این کارو نکردم!البته بعضیا که می دونن یا متوجه اثر پذیریش شدند، برای فریب هم استفاده می کنند.
قدرت کف دست، و انواع دست دادن مثل دست دادن سلطه گر و سلطه پذیر یا ارایه کنترل یا دست دادن مردانه،دستکشی، سیاستمداری، ماهی مرده، خردکننده انگشتان....گرفتن بازو و آرنج همه معناهای خودشو داره.

در فصل چهارم به حرکات دست و بازو اشاره شده:
مثل معنای مالیدن دست ها به هم، انگشتان گره خورده در مقابل یا دست های شیب دار در فراز.
حرکات انگشست شست، به طور مثال افرادی که لباس های جدید و مارک دار می پوشند از حرکات شست دست به دفعات بیشتری نسبت به افراد دیگر استفاده می کنند.
گاهی انگشستان دست اغلب از جیب های افراد و حتا گاهی جیب های پشتی بیرون است.این در مورد آقایونی که کنار هم ایستاده اند و یک نفر این ژستو می گیره، به زبون بی زبونی داره میگه من از نظر جنسی از بقیه برترم و البته با حالت پر خاشگری.برای تجسم بهتر یه صحنه از فیلم های وسترن قدیمی یادتون بیاد!
یادمه چند وقت پیش عکسی از علی دایی و محمد رضا گلزار در یه سایتی دیدم که علی دایی دقیقا شستهای دستشو، کرده بود توی جیب هاش موقع عکس انداختن!
در مورد خانم ها اکثرا، داره سلطه گری و پرخاشگری رو نشون میده.

* برای اینکه مطلب طولانی نشه، اگه مایلین، بقیشو پست های بعدیوبنویسم.

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger