آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

موج پنهان

خب هنوز آنفولانزای مرغی به ایران نرسیده،گوشت مرغ زنده و مرده اش حراج شد.حکم شرعیش هم امروز رادیو پیام از طرف آقای لنکرانی قرایت شد که کامل نشنیدم،فقط فهمیدم ترشحاتش نجسه!!!
من به این بیماری ها میگم موج آشکاربیماری،یه موجی هم هست که آمار تلفاتش اصلا قابل قیاس نیست،میگم موج پنهان.
حالا بینیم راه انتقال این موج چیه؟!!

یکی از دوستان ما چند سال پیش مرغداریش ،مرغداری نمونه کشور شده بود.می گفت مثلا اگه استانداردهورمون تزریقی ما به مرغ ها عدد 2 باید باشه،مرغداری من که نمونه شده داره 99/1 واحد از هورمون استفاده میکنه(عدد فرضیه) و همکارانمون به مقدار نامناسب واکثرا غیراستاندارد دارند استفاده می کنند.برای همینه که میگن مرغ نباید از 1 کیلوگرم وزنش کمتر واز 5/1 کیلوگرم بیشتر باشه وگرنه مشکل داره.

استادمون هم می گفت موادافزودنی(نیتراتها) که برای ماندگاری موادغذایی استفاده میشه،مثلا برای سوسیس باید 1 پی پی ام باشه طرف با بیل برمی داره می ریزه!البته که شوخی می کردولی خیلی دور ازذهن هم نیست.کیفیت ماده غذایی چندان بالا نیست پس زمان ماندگاریشو باید بیشتر کرد که فاسد نشه. ولی چون این مواد افزودنی و هورمون هاوآنتی بیوتیک هایی که استفاده میشه به مقدار زیادی در بافت این مواد غذایی می مونه، به همین لحاظ مصرفش زمینه رابرای انواع بیماری ها و مخصوصاانواع سرطانها که الان سرطان های دستگاه گوارش وکولون در مردان وسینه در خانم ها شیوع بالایی پیدا کرده،ایجاد می کنه.بیشتر تغییرات هورمونی در خانم ها و حتا نازایی می تونه با این مواد غذایی در ارتباط باشه.

همان طور که از نتایج کنگره تغذیه پارسال(شهریور 83) نوشتم،4 مورد بیماری که در راس کشنده ترین هادر جهان هستندارتباط مستقیمی با نوع و کیفیت تغذیه افراد دارند.مثل انواع سرطان ها و قلبی و عروقیها که رابطه 100% مستقیمی دارند.
همه ی این مسایل به اضافه آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران باید عاملی باشه که ماازنظر پیشگیری و ردکردن این نکات غیراستاندارد،خودمون مم توجه لازم رو بکنیم.

ویتامین های "آ"،"سی"،"ای"از ویتامین های موثر درپیشگیری از بیماری ها هستند.مخصوصا ویتامین "سی" .
سعی کنید منابع این ویتامین ها رابه صورت خام مصرف کنید که بیشتر منابعش ،شامل میوه و سبزی میشه."ویتامین "سی" ویتامینیه که خیلی به ضربه وحرارت حساسه.یک مثال کوچیک براتون بزنم که ویتامین"سی" سبزی که ضربه بهش نخورده یعنی خرد نشده با سبزی که ریز ریز شده تفاوت می کنه.یا لیمو شیرینی که شما چهار قاچ بکنید و بخورید یا یه سوراخ درش ایجاد بکنید و میل کنید.دیگه فکر کنید از ویتامین غذایی مثل قورمه سبزی که هم سبزیش ریزشده و هم کلی زمان برده برای پختن،چی می مونه!

یک سری مسایل از نظر امنیت غذایی در دست ما نیست.همان طور که کشورهای پیشرفته هم در مراحل اولیه قادربه کنترل آن نیستند.ولی تا اون جا که می دونم از نظر استاندارهای صادرات(نه داخلی)موادغذایی ما حتااز کشورهای عربی هم پایین تر هستیم.

چند سال پیش یکی از اقوام ما در همین مورد در اداره کشاورزی، کاره ای بود.یک بار برنج فاسد از راه آبی اومده بود وارد ایران بشه.مبلغ کلانی را بهش پیشنهاد داده بودن که بذاره این بار ترخیص بشه که نذاشته بود.اون وقت همین آقا به خاطر بی توجهی یه آدم هپاتیتی و دکتر دندان پزشکش هپاتیت گرفت و بعد از سه سال در حالیکه 45 سال هم سن نداشت فوت شد.

بچه های مهندسی کشاورزی مایک باررفته بودند یه کارخونه رب گوجه فرنگی معروف برای کارآموزی،اونجا بار میکروبی رب رو گرفته بودند دیده بودند خیلی بارش بالاست،به اداره بهداشت خبر داده بودند و خلاصه اومدند جریمه اشون کردند!
نداشتن حس مسوولیت پذیری در هر کاری می تونه با جون انسان ها بازی کنه،در هر شغلی و هر جایگاهی، یه جا تو بیمارستان با جون آدم و سلامتیش بازی میکنه،یک جا با سواد آدمها و یک جا با پیشرفتشون،که دیگه خودتون در ایران مشاهده کردین در چه حدیه!مواد غذایی هم مستثنا نیستند.

در آخر هم بگم شاید براتون جالب باشه:
اولین سازمانی که در سازمان ملل قدرت گرفت،سازمان خواروباروکشاورزی بود.در سال 1944 به این سازمان مسوولیت داده شد تا وضع تغذیه مردم جهان را بهبودببخشه،زیراانجام این کار،یکی ازراه هایی بود که به سلامت افرادمنتهی میشد و می شود.

یک نتیجه گیری از بحث می خوام داشته باشم واونم اینکه،بیماری های کشنده ولی موقتی مثل وباو آنفوالانزای مرغی،قبل ازاومدنش هشدارداده میشه،قیمت مواد خوراکی مربوط بهش پایین میاد،کاریکاتورشو میکشند،آموزش میدن،راه های انتقالشومیگن،دیگه هرآدم عامی هم از وجود این بیماری باخبر میشه ولی سمومی که ما داریم هرروز و هر روز وارد بدنمون می کنیم و کاری هم برای ازبین بردن و دفعش نمی کنیم،چندان مضرتر از وبا و این بیماری های فراگیر نیستند،فقط زمان بیشتری می برند.
پس در کنار این مواد غذایی که هم با خونگی مصرف کردنش میشه کمتر سراغ آماده اش رفت و هم با تغذیه ایی که حالت پیشگیری و از بین برنده داره،میشه سلامت بیشتری در مقابل این موج پنهان داشت.

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger