آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

تغذیه در زمان فشار روحی و اضطراب

اضطراب زیادوطولانی مدت،نشانه ای ازوجود فشارهای روحی در فرد است.
مرگ عزیزان،کارزیاد،نگرانی های مالی،از دست دادن شغل و کمبود ارتباط فردبادیگران،همگی می توانند سبب ساز فشارهای روحی باشند.

علایم بیماری:
فشار روحی ممکنست باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود که نتیجه آن ابتلا مکرر به بیماری هایی جزیی نظیر سرفه و سینه درد و سرماخوردگی و تبخال دهانی است.اختلال در خواب در صورت ادامه یافتن ،منجر به خستگی در ساعات روز میشود.سردرد ،سوءهاضمه،وحشت زدگی،تحریک پذیری و افزایش ضربان قلب از نشانه های این بیماری است.فشار روحی میتواند به بی اشتهایی یا پر خوری منجر بشود.

درمانهای متداول:
در آغاز باید ریشه بیماری کشف و شناخته شود.این مسیله نیازمند مشاوره،دوری جستن از منبع فشار و تنش،درمانهای دارویی،استفاده از تکنیک های آرامش بخش و اجرای برنامه های ورزشی است.

غذاهای مفید:
انواع نان های سبوس دار ،کیک های کم شیرینی،غذاهای فراهم آمده از غلات غنی شده،غذاهای خمیری مانند اسپاگتی و برنج سفید نشده،سرشار از ویتامین های گروه بی هستند و به تقویت دستگاه عصبی کمک می کنند.
فیبر موجود در این غذاها،که غیر قابل حل می باشد،مانع از بروز یبوست شده و از اختلالات روده ای ناشی از فشارهای روحی پیشگیری می کند.حدود 60 درصد کالری دریافتی باید ازین گونه غذاهای نشاسته ای تامین شود و قسمتی از آن در هر وعده غذایی گنجانده شود.
میوه ها و سبزیها حاوی ویتامین های "سی" و "ای" و ویتامین های گروه "بی"کلسیم،آهن،روی ،پتاسیم ،مس و روی هستند.
گوشت بدون چربی،جوجه و بوقلمون بدون پوست،ماهیهای سفید وروغنی،تخم مرغ،شیر کم چربی و فرآورده های لبنی،حبوبات ،سویا،همگی از منایع خوب پروتین هستند.روزانه باید 2 الی 3 پرس از غذاهای غنی از پروتین مصرف شود.

غذاهایی که بهتر است اجتناب شود:
در مصرف چربی ها و روغنها جانب اعتدال باید رعایت شود و مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی اشباع شده جدا کنترل شود.
این غذاها شامل گوشت های چرب و فرآورده گوشتی دیگری نظیر کتلت های آماده(برگرها)،کبابهای گوشت کوبیده چرب،سوسیس و کالباس،محصولات لبنی پر چرب،بیسکویت،کیک و دسرهای آماده هستند.این گونه غذاها موجب افزایش کلسترول خون و خطر بیماریهای قلبی میشود.در عین حال که بعلت چربی زیادشان موجب افزایش وزن شده که این مسلیه خودش فشارهای روحی را شدت میبخشد.
الکل بصورت یک عامل افسرده کننده بر دستگاه عصبی عمل کرده،باعث تشدید افت روحی در شخص میشود.خطر وابستگی فرد به الکل نیز همواره وجود دارد،بطوریکه که او به جای رویارویی با عوامل واقعی،فشارهای روحی از آنها می گریزد.
نوشابه های کولادار ،قهوه،چای و شربت های سرماخوردگی حاوی کافئین بوده ،که موجب تحریک دستگاه عصبی میشود.مصرف زیاده از حد کافئین منجر به بروز رعشه،تعریق،افزایش ضربان قلب،نفس نفس زدن و بی نظمی در خواب میشود.هرگونه کاهش در مصرف کافئین باید به تدریج صورت گیرد تا موجب بروز علایمی نظیر سردرد و خستگی ناشی از عدم مصرف این ماده نشود.

سایر اقدامات:
دم کرده ی گل ماهور(شاه پسند)،اثر آرام بخش روی دستگاه عصبی
قرنفل(میخک وحشی)،برای آرامش به دستگاه عصبی و رفع خستگی
عرق گل سرخ،برای خواب راحت
چای بابونه،آرامش اعصاب و خوابی راحت
مصرف ویتامین ها و مواد معدنی تکمیلی نیز به تقویت بدن علیه اثرات فشارهای روحی کمک میکند.

*با یه نگاه اجمالی میشه متوجه شد که غذاهای فست فود و پرچرب از عوامل تشدید این مسیله هستند.در یه بحث دیگه تغذیه و افسردگی رو می نویسم تا ببینید این کیک ها و بیسکویت ها تا چقدر مضر هستند و ما روزانه از آنها مدام داریم استفاده می کنیم.در صورتی که باید مصرف موادی مثل آجیل و میوه رو در برنامه ی میان وعده ای خودمون بگنجونیم.

از ویتامین هایی که در مقابله با افسردگی وبرای بهبود حال روحی موثر است ویتامین "بی" میباشد.فهرستی از مواد غذایی که در اونها مقدار مختلف این ویتامین خیلی زیاد هست رو،براتون از جدول ترکیبات غذایی در اوردم.
مصرف این مواد مخصوصا روزانه به بهبود حال شما و حفظ نشاط و شادابی کمک میکنه.

سویا،جودوسر،کنجد،بادام زمینی،عدس،قلوه گوسفند،سبوس گندم،نان فرانسوی،استیک دنده با گوشت گاو،گوشت گوسفند بی چربی سردست،ماهی هوور، وحلوا،لوبیا چیتی،پودرکاکایو
کاکایو همراه با آسپارتام(نوعی شیرین کننده)،ماکارونی،برنج،بستنی،موز،زرده تخم مرغ،جگر سفید گاو،گوشت گاو کم چرب
و پرچربی،رولت گوشت با کرفس و پیاز،تخم بلدرچین.

*این مطلب بهترین و مفیدترین مطلب خوندنی من در ماه گذشته بود ،امیدوارم برای شما هم کاربردی و مفید باشه.
هفته پیش متوجه شدم بعداز سه ماه سرفه و از کلاس آواز افتادن، سرفه بند اومده که اونم به خاطر اضطراب و فشار زیاد بوده.

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger