آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

کتاب روانشناسی

هفته پیش با این دخترنازنین رفته بودیم انقلاب.دیدم نمیشه یه گشت درست و حسابی تومغازه نشر جیحون هم نزنیم.از یه چیزی که از فروشندگانش خوشم میاد اینه که اطلاعاتشون نسبت به محتوای کتابهایی که دارند زیاده.ایندفعه دیدم وزن کتابهایی که خریداری کردم رو هم در فاکتورقید شده.وقتی بخواهید کتابی رو پست کنید،مسلما، به دردتون میخوره.
چیزی که می تونستم در مقایسه با مثلا 5سال پیش این کتابفروشی با کتابفروشی های دیگه ببینم، این بود که یکسری کتابهای عامه پسند و و کم محتوا زیاد شده بود.عنوان هایی که حتا با خوندنش خندمون می گرفت.
چه طوری دوست داشتنمون رو ابراز کنیم،چه جوری همدیگرو بغل کنیم،چه جوری ببخشیم ،100راه برا اینکه چه جوری عاشق بشیم واعتماد بنفس در یه روز ویا جملاتی برا کسانیکه بچه دختر به دنیا اوردند! ...ازین عنوان هایی که خودتونم زیاد دیدین.

بنظر من اولین چیزی که این کتاب ها به آدم میده ،اینه که آدم هارو شبیه به هم می کنیم تازه اگه بشه تا حدودی به دستوراتش عمل کرد!اکثر این کتاب ها ترجمه های خارجی هستند و بارها دیدم که خیلی ازین توصیه ها چیزی نیست که ما بتونیم در محل کارمون و یا زندگی جمعی مون ازش استفاده کنیم و مهمتر از اون اینه که خلاقیت رو سلب می کنیم.قشنگی یکسری چیزا به من درآوری بودن خود ماهاست نه اینکه یه جا بخونیمش و بعد انجامش بدیم. همین کتابهای آشپزی،که باهاش غذا درست میکنیم و بعد هم سرمونو می گیریم بالا و میگیم غذای جدید درست کردیم!
خلاقیت در هر موضوعی اولین اثر خوبشو رو خود ما میذاره.یادمه یکیو با یه سورپریزی ذوق زده کردم بعد برگشت بهم گفت:جایی خونده بودی که اینکارو انجام دادی!!

از نگاهی دیگه کتاب های روانشناسی بعضی هاشون بنظر من تاریخ مصرف دارند.بطور مثال اولین کتابی که من تو سنین راهنمایی خوندم،"آیین زندگی" دیل کارنگی بود.دیگه کتاب ساده ای مثل اون مطمئنا برا خیلیا کاربرد و سودی نداره.الان نمیشه دیگه به صورت آدم ها فقط لبخند زد ودوسشون داشت،الان باید یاد بگیریم که در عین لبخند زدن چطوری طرفمونو بهتر بشناسیم که بدونیم، اصلا این لبخند برا این آدم چه مفهومی داره!
تو سال هایی که کتاب های روانشناسی خوندم ،اینو فهمیدم که یا باید برداشت خودمونو ازین نوشته های غربی بکنیم و یا انعطاف لازمو به خرج بدیم و پیه یک سری برخوردارو به تنمون بمالیم.
مثل کتاب"مردان مریخی،زنان ونوسی" که آدم دچار سرگیجه میکنه!

در سنین نوجوانی مطالعه یک سری ازین کتاب ها باعث میشه که با توهماتی غیر کاربردی بچه ها بزرگ بشن و از واقعیت های عینی دور بمونن و باعث ضربه خوردن بشه،پس در عین اینکه کتاب های خوبی داریم باید کتابیو معرفی کنیم که حتی الامکان به واقعیت، نزدیک باشه و مهمتر ازون ساده و کاربردی باشه.

خریداری کتاب و مخصوصا وقتی کادو می خواهیم بدیم به نظرمن خیلی حساسه.شما با خرید یک کتاب خوب می تونید اثر بزرگی تو زندگی افراد بذارید و یا ازهرچی کتب خوندنه بیزارش کنید!کسانی رو دیدم که با خوندن کتاب"4 اثر از اسکاول شین" چقدر آروم شدند و مثبت،حتا اگه مقطعی بوده که این بخاطر بالارفتن آگاهیه که باز باید آپدیتش کرد نه اینکه در جا زد یا پس رفت کرد.

اسم ناشر و مترجم بنظر من میتونه تو انتخاب موثر باشه. مثلا جناب "مهدی قراچه داغی"(خواهرزاده سهراب سپهری) چه در نشر پیکان یا ناشران دیگه کتابهای خوبی تو زمینه روانشناسی ترجمه کردند و یا گیتی خوشدل ویا مثلا "نفیسه معتکف" در زمینه ماورالطبیعه و...

خب بحث داره طولانی میشه،یه چند تا کتاب روان شناسی هم که با توجه به تجربیاتم و در سطح سن و آگاهی خودم برام موثر بوده، اینجااسماشونو میذارم.بعضیاش ممکنه بازاری بنظر بیان ولی همه ی این بازاریها هم غیر مفید نیستند،یه نگاهی به مقدمه و تیتر مارو تو انتخاب کتاب راحت میکنه.

بترس ولی انجام بده
نویسنده سوزان جفرز
انتشارات آبتین دیگه ترجمه اش نکرد،ولی به چنین اسم مشابهی چاپ شده بازم.
یکی از دلایلی که حاضر شدم پاشم برم توی یه شهر دیگه و با اون شرایط تو محیط بیمارستان 2 سال طرح غیر اجباریمو صرفا بخاطر سابقه کاری بگذرونم(،جاییکه دونفر قبلیم استعفا داده بودند!)خوندن همین کتاب بود.
برا کسانیکه قدرت تصمیمگیری شون کمه و یا مدام در تردیدند خیلی عالیه.

تجسم خلاق
شاکتی گواین
مترجم گیتی خوشدل
یکبار دستاوردهامو در مورد تجسم مینویسم.کتابم دست بهنام خدا بیامرز بود که زیر آوار زلزله بم گم شد.شاید یکی تو بم با تجسم اونجارو آباد کنه!!زمان کمتری میبره تا اقدامات دولت!

مادرم=خودم
نانسی فرایدی
برای کسانیکه با مادرشون تفاهم ندارند.

جادوی کامیابی
ریچارد بندلر
برای از بین بردن خاطرات بد مخصوصا راه کارایی داره که خیلی موثره.

اقتدار
سانایا رومان
یکی از ساده ترین کتابهایی که در مورد ماورالطبیعه میشه خوند.ناشرش روزبهانه و فقط اونجا میتونین پیداش کنین.

هیچکس کامل نیست
هندری وایزینگر
در باب انتقاد و نقد کردن در محیطهای مختلف،یکی از بهترین هاست.

شش کلاه تفکر
ادوارد دوبونو(پدر تفکر خلاق)
تو این کتاب گفته میشه که برای هر تفکری اول 6 کلاه رو بنوبت سرتون بذارید بعد تصمیم بگیرید.مثلا کلاه سبز تمثیلی از خلاقیته و یا کلاه مشکی افکار منفی.
کتاب فوق العاده جالبیه ولی یکم سخته.من بااینکه کلاسشو رفتم ولی هنوز برام جا نیفتاده.

معجزه ارتباط و ان ال پی
جری ریچاردسون

مردانه مبارزه کن، زنانه پیروز باش
گیل ایوانز
بیشتر به درد خانمها میخوره همونطور که از اسمش معلومه و البته خانمهای کارمند.

چرا مردان گوش نمیدهند و زنان نمیتوانند نقشه بخوانند.
باربارا و آلن پیز
من هر چی کتاب ازین آلن پیز خوندم خوب بوده مخصوصا زبان بدنشو اگه پیدا کنید که معرکه است.

راه هنرمند
دکتر کامرون
گیتی خوشدل
برا کسانیکه تو ادامه مسیر هنریشون دچار رکود شدند،تمرینات خوبی برای ایجاد خلاقیت هم داره.

زنان خوب به آسمان میروند،زنان خوب به همه جا میرسند.
اوته ارهات
از اوناست که یکم با جامعه ما سنخیت نداره ولی بازم خوبه خوندنش.

کلید طلایی ارتباطات
کریس کول
از این کتاب در پمفلتهای اداری و وزارتخونه ها مثل بهداشت بارها دیدم برای آموزش استفاده شده.

دوست داشتین شما هم کتاب خوب تو کامنتدونی معرفی کنید.
اینو هم برا تغییر آب و هوا،گوش بدین،بقیشم تو لینکدونیه!!!

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger