آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

تغذیه و میگرن

برای اینکه خیلی مفصل و طولانی نشه مطلب رو خیلی خلاصه وار مینویسم.یکسری اسمها هست که براتون نا آشنا و ناملموسه در حد اینکه گوشتون آشنا بشه و اگه جایی شنیدید که این ماده اینو داره ، و نخورید بهتره ،خودش خوبه.

1/ گلوتامات:نمک یا اسد امینه ای که در بافتهای عصبی موجود است.این ماده در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد.به این منظور باید بر چسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد.این ماده در کنسروهای متفاوت و غذاهای یخی وجود دارد.

2/ آمینها:بعضی غذاهای حاوی آمینها،فعال کننده ی رگها هستند و بنظر میرسد آغاز گر انقباض رگهای خونی در مغز باشند.گمان میرود تیرامین و فنیل اتیل آمین دو ماده ی اصلی مسبب این مشکل باشند.اگر چه سایر آمینها نیز ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند. در ذیل به بررسی منابع برخی آمینها می پردازیم. تیرامین:در الکل برخی پنیرها ،بالا خص پنیرهای مانده،میوه ها و سبزیهای کال و فاسد،خوراک کلم،مخمرها،انواع آجیل،ماهی شور،کنسرو شاه ماهی،خامه ترش،آواکادو،سوسیهای تخمیری و گوشتهای مانده و چرب وجوددارد.فنیل اتیل آمین:در کاکائو شکلات،پنیر و مواد غذایی که دارای این سه خوراکی هستند یافت میشود.اکتو پامین: در مرکباتی مثل لیمو،پرتغال و گریپ فروت یافت میشود.مواد غذایی نام برده از گروه آمینها باعث افزایش آزاد شدن سروتونین در مغز میشود و اعصاب مغز را تحریک کرده،همچنین ایجاد سردرد میکند.

3/ مس: گمان میرود که مس در متابولیسم آمینهای فعال کننده ی رگها نقش داشته باشد و احتمال بروز حمله ی میگرن را افزایش دهد.آجیلها،شکلات ،جوانه ی گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس بشمار میروند. پرتغال و گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند.زیرا مرکبات جذب روده ای مس را افزایش میدهند و ممکن است در فرایند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشند.

4/ کافئین:زیاد مصرف کردن و یا کاهش کافئین نیز در بدن نیز در تشدید میگرن موثر است.همچنین ترک ناگهانی مصرف چای و قهوه که هر دو کافئین دارند.ممکنست در برخی اشخاص مستعد،زمینه ساز بروز میگرن باشد.

5/ مواد غذایی چرب و سرخ شده:مواد چرب و مواد غذایی ای که با روغن زیاد سرخ میشوند،عامل تشدید میگرن هستند.

6/ نیتریت:سوسیس و گوشت نمک سود که به آنها ماده ی نگهدارنده ی نیتریت اضافه شده است،نباید مصرف شود،چون میتواند عامل بروز میگرن در افراد مستعد باشد.

میرسیم به قسمت خوب قضیه،اونم اینکه حالا چی بخوریم بهتره.غذاهای مفید:
مرغ خروس و بوقلمون از دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند.مصرف غذاهای پروتئینی منجر به نوسان میزان قند خون نمیشود.گمان میرود که که کمبود میزان قند خون از جمله عوامل میگرن است.غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ،گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده ی غذایی گنجانده شود.مصرف میان وعده های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.سیب گلابی گیلاس ،زرد آلو و انگور میوه هایی هستند که مصرف آنها موجب افزایش منظم قند خون میشود.حلیم جو،نان چاودار و حبوباتی نظیر لوبیا قرمز،عدس نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول بوده و به تثبیت قند خون کمک میکند.

مقاله از سولماز صدرالدینی

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger