آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

برنج دشمن لاغری؟

با تندرستی لذت غذا را میتوان درک کرد. ارسطو

حتما زیاد ازینطرف و اونور شنیدین که هر کی که میخواد رژیم لاغری بگیره اول از همه برنج و نونش رو حذف میکنه،گفتم این مقاله رو اینجا بیارم بلکه شما این آگاهی پیدا کنید که برنج و نون اصلا هم دشمن لاغری نیست.
ببینید چاقی در نتیجه ی مصرف زیاد انرژی اتفاق می افته، حالا میتونه نان و برنج باشه میخواد چربی و پروتئین.پس دریافت مستقیم کربوهیدرات مستقیما باعث چاقی نمیشه.خود کربوهیدرات به ازای وزن مساوی ،در مقایسه با چربی،انرژی کمتری تولید میکنه،بنابراین کربوهیدرات نسبت به چربی اثر چاق کنندگی کمتری داره.یکی از دلایلی که کربوهیدراتها را عامل افزایش وزن میدانند این است که کربوهیدرات مصرفی به تنهایی یا در مقادیر زیادسبب افزایش ترشح هورمون انسولین میشوند.این امر باعث تحریک تمایل به خوردن غذا،افزایش ذخیره ی چربی و در نهایت افزایش وزن میگردد.
راهنمای های غذایی،معیارهای غذایی روزانه و هرم راهنمایی غذایی رژیمی را توصیه میکنند که حدود 55 -60 درصد از انرژی آنرا کربوهیدرات تامین میکند.
یکی از مسایلی که در تعیین این درصدها مهم هستند تحقیقاتی بوده که بر بدن انسان انجام شده و مشخص شده که چند درصد اندامهای بدن از چه ترکیباتی شامل چربی پروتئین مواد معدنی و کربوهیدراتها تشکیل شده اند و این نسبت باید در رژیم غذایی روزانه شما رعایت شود.دلیل دیگری که میتونیم برای دریافت کربوهیدرات با چنین درصد بالایی بیاریم اینست که رژیمهای سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده حاصل از غلات کامل،میوه ها و سبزی جات غنی از ریز مغذیها،فتو کمیکالها(مواد گیاهی مفید) و فیبر بوده و محدود از چربی و خصوصا چربیهای اشباع میباشد.
این الگوی غذایی با کاهش شیوع بیماریهای گوارشی،بیماریهای قلبی،دیابت و سرطان درارتباط است و چون هر گرم کربوهیدرات(4 کیلو کالری) در مقایسه با هر گرم چربی(9 کیلو کالری) انرژی کمتری تولید میکند،رژیم پر کربوهیدرات و کم چربی برای کاهش وزن توصیه میشود.

این دقیقا خلاف اون چیزیه که بین مردم رایجه و اولین کاری که در یک رژیم لاغری انجام میدن اینه که نون و برنج رواز غذاشون حذف میکنند.
این خیلی طبیعیه که وقتی شما نون و برنج و کلا کربوهیدرات رواز رژیمتون حذف میکنید رو می آرید بخوردن مواد گوشتی، لبنیاتهای پرچرب و محدود میکنید میوه و غلات کامل رو.این یعنی یک الگوی غذایی پر پروتئین و سرشار از چربی اشباع که سبب افزایش کلسترول خون و خطر بیماری قلبی میشود.همچنین مدارک زیادی هست که این رژیمها در از دست دهی تراکم استخوان و آسیب به کلیه ها دخالت زیادی دارند.
اثری که این رژیمها(رژیمهای پر پروتئین و کم کربوهیدرات) داره و باعث گول خوردن و پیروی از اونها میشه: اول اینه که سبب کاهش سریع وزن اولیه میشوند.چون فقدان کربوهیدرات باعث شکستن گلیکوژن کبد شده و آب ذخیره شده همراه با آن رها میشود.دوم اینکه این رژیمها باعث مهار اشتها میشوند.اگر شما گرسنه نباشید طبیعیه که زیاد غذا نخواهید خورد و در نتیجه وزن کم خواهید کرد.و سوم اینکه رژیم با پایه گوشت یکنواخت است و چون دامنه انتخاب غذاهای مجاز بسیار کم است،دریافت غذا کم میشود و چون رژیم اشتها بر انگیز نیست،کاهش وزن رخ میدهد.

بنابراین آیا یک رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن میشود؟
پاسخ بلی است مثل نخوردن خیلی چیزای دیگه!.اما کاهش وزن به چه قیمت؟این رژیم بهیچ وجه رژیم سالمی برای بدن شما نخواهد بود و مطمئنا ضررش خیلی بیشتر از کاهش وزن برای شما خواهد بود.

با نگاهی به مقاله سالومه آرمین
مجله دنیای تغذیه

اگه خواستید به مطلب لینک بدید کافیه کدش رو از روی تراک بک در بیارید.فکر کنم کار کنه!!

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger