آرشیو.میل

بازدیدکنندگان

موزیک

لينكدونی

يه‌حرف،يه‌روزنه

ای عشق من ای زیبا نیلوفر من

دانشمندان،علما و بزرگان هر کدام نردبانی برای ترقی دارند،لیکن شاعران و هنرمندان این مدارج را پرواز کنان میپیمایند.
ویکتور هوگو

امروزجمعه صبح خدمتکارش زنگ زد که همین الان تموم کرد.من و بابا هم سریع رفتیم خونه محقرش.به بابا گفته بود میخوام نظارت بروی مراسمم بعهده تو باشه.نمیدونم اصلا اسمشو شنیدید یا نه؟
بارها خواستم در موردش اینجا بنویسم ولی انگار من هم عادت کردم که بعد از مردن هنرمند نامشو زنده کنم!اسماعیل نواب صفا،شاعر و نویسنده بود.آدم بسیار با سوادی بود .
دوستی پدرم و مخصوصا مرحوم عموم با ایشون مربوط به 50 سال پیش میشده و خوب برای ما از دیدگاه غیر هنریش هم و جودش ارزش داشته ،چون انسان بزرگی بود.یه مختصری ازایشون میگم چون میدونم نمیتونم حق مطلب رو ادا کنم.متولد 1303 بودند در کرمانشاه بدنیا اومدند ولی اصالتا اصفهانی بودندواز نوادگان نشاط اصفهانی محسوب میشدند. چند سالی استاندار اصفهان وچند سالی هم نماینده مردم اصفهان بودند،مدیر کل رادیو و مسوول شورای شاعران رادیو.در چند شهر رئیس وزارت ارشادو تصنیفهای خیلی معروفی هم ساخته که مرحوم بنان،پوران،مرضیه،الهه،دلکش،داریوش رفیعی،عبدالعلی وزیری،قوامی،ناهید،پروین،مهستی،ایرج،گلپا،هایده،روحبخش و کسانی مثل مهدی خالدی،مرتضی محجوبی،یاحقی،حسن کسایی،بدیعی،استاد زرین پنجه،همایون خرم،روح الله خالقی،انوشیروان روحانی،تجویدی،جواد لشکری،امین الله رشیدی و...برای اشعارشون آهنگسازی کرده اند.
*تا الان که دارم اینجا مینویسم،فقط کانالهای خارج از ایران و رادیو فردا اعلام فوتش رو کرده اند و دریغ از صدا و سیمای خودمون ،در صورتیکه خبر فوتش رو تلفنی دادند.

*آقای افشاریه دوبلور و مجری تلویزیون(برنامه آسمان شب کانال 4)باجناقشون هستند.من اول نشناختمش هی پیش خودم میگفتم این صدا چقدر آشناست!

*آقای نواب صفا به آقای شاهرخ نادری لقب"ناظم الاموات"!رو داده بود.ایشون برای بعضی از هنرمندان و مخصوصا شاعران کارهای هماهنگی برای قطعه هنرمندان و مراسم و این برنامه هارو میدهند الانم توی رادیو یه پستی دارند.میگفت خوش بحالش چه راحت رفت،تجویدی الان 4 ساله تو بیمارستانه.

*برام جالب بود که کفن و دفن برای هنرمندان خرجی نداره فقط پولی معادل 15 هزار تومن باید پرداخت میکردند.

*پسرش که تازه روز قبلش از ایران به آمریکا رسیده بود قرار شد که دوباره برگرده پای تلفن میگفت شعر روی سنگ قبر پدرمو پیدا کنید.مسول نشر کتابهاش که اونجا بود و مدام هم گریه میکرد رفت شعر رو پیدا کرد ،شعر مال سال 52 بود و وقتی با صدای آقای افشاریه خونده میشد همه گریه میکردند،واقعا وصف حال خودش بود.مرد خوبی بود ،یه پیرمرد دوست داشتنی که حتا آدمی بسن منم از دیدنش و همصحبتیش لذت میبرد.تا حالا جایی نبودم که شعر سنگ قبر یه فوت شده رو بخونند ،یه حال عجیبی داشت.

*انوشیروان روحانی که چند سال پیش تهران اومد و برنامه اجرا کرد،همون شب بعد از اجرااز تالار وحدت یکراست رفته بود پیش استاد.خیلی بهش ارادت داشت واقعا همه دوسش داشتند بخاطر وجود خودش.

*یکی از خواننده های سنتی ما اشعارش رو بدون اجا زه اش خونده بود که وزارت ارشاد مجبورش کرد بیاد و ازشون معذرت خواهی کنه.این مرحوم هم اشتباهشو بخشید ولی از پولش نگذشت که اون آقای خواننده که اسمشو بیارم همه میشناسنش ماههاست که پول رو پرداخت نکرده!در صورتیکه که یکی از منابع در آمد مالیش همین شعراش بود.این دنیای هنرمندا هم گاهی دنیای کثیفیه.

*زنی که پیشش نزدیک دو سال کار میکرد یه پسر داره که بازیگره .توی یکی از سریالهای عید هم بازی میکرد.پسره خیلی گریه میکرد ولی من تو کف چهره اش مونده بودم،خیلی خشگل بود ،راستش هواس منو حسابی پرت کرده بود تو اون هیر و بیر!!!اصلا بهش نمی اومد مادرش خدمتکار منزل باشه.از اون تیپها یی بود که من...بگذریم!!!
*توی نوار" گل میخک" آقای افتخاری طرف اولش یه آهنگ هست بنام من عاشقم من عاشقم درد و بلا میخواهم ؛،شعرش مال ایشون بود،کار دیگه ای تو این دوره تو ذهنم نیست عنوان کنم.

* اونجا که بودیم "وحدت" هنرپیشه فیلمهای فارسی هم اومد،اشک تو چشمهاش بود و کلی هم پیر شده بود.روزگار آدمو به کجاها که نمیرسونه...

وقتی که استاد با همکاری رادیو یاران در باب شعر یه برنامه رادیویی اجرا میکرد از طرف وزارت اطلاعات بهش هشدار داده بودن که یعنی تلفنهات کنترل میشه و مواظب حرفهاش باشه.پیرمرد بیچاره...

*روزنامه اطلاعات چهارشنبه ی پیش تو ضمیمه اش یک مصاحبه با استاد کرده بود که در دو صفحه چاپ شده بود.خیلی تعجب کردم که چنین روز نامه ای چنین مطلبیو نوشته.

*یکبار از استادمون(دکتر بوستان) سر کلاسش پرسیدند بچه ها که چی میشه که یه آهنگ جاودانه میشه؟مثلا الهه ناز بنان آهنگی نیست که کهنه بشه.گفت فقط کافیه شاعر یا آهنگساز یا خواننده در لحظه خلق اثرش بطور اصیل با خداش یکی بشه و اون وجد قشنگ رو پیدا کنه.هنرمند هم سالیان سال که بگذره یاد و خاطرش تو ذهن آدم میمونه مخصوصا اگه آدم یه آهنگ تو یادش بمونه.مثل من که این آهنگ مرضیه رو با شعر استاد خیلی دوست دارم و واقعا مستم میکنه:
کجا میروی،کجا میروی به بوی تو بی اختیار آمدم
به سوی تو دیوانه وار آمدم
امیدم نگر،قرارم ببین
به مویت نگر،شام تارم ببین
به رویت نگر نوبهارم ببین

*الان شنیدم که بدعوت بابا،استادمون " آقای دکتربهمن بوستان" قراره برای مراسمش سخنرانی کنه،میدونم شاعرا و هنرمندای زیادی هم برای بزرگداشتش میان مثل دکتر کدکنی.دلم برای خوندن یه غزل حافظش که مو بتنمون سیخ بشه تنگ شده.روحش شاد باشه...

یه چند تا از آهنگهای معروف با اشعاراستاد رو براتون مینویسم.حتا اگه اهل آهنگهای قدیمی مخصوصا مرضیه ودلکش نباشید محاله این شعررو نشنیده باشید:
ای عشق من ای زیبا نیلوفر من
در خواب نازی شبها نیلوفر من
در بستر خود تنها خفته ای تو
ترک من و دل ای مه گفته ای تو

که اولین بار مرحوم پوران خوند.


*منکه مجنون توام مست و مفتون توام
در جهان افسانه ام زانکه افسون توام
*از نگهم ریزد،موج آرزوها
پیش لبت بستم لب زگفتگوها
رمز عاشقی را در نگاه تو خوانده ام من
خواننده:مرضیه

رفتم،رفتم رفتم و بار سفر بستم
با تو هستم هر کجا که هستم
از عشق تو جاودان ماند ترانه من با یاد تو زنده ام،عشقت بهانه من
خواننده:هایده

ای خدا ی من ناله های من در دلش ندارد
اثرچون ندیده غم از غم دلم کی شود دلش با خبر
خواننده:الهه

چو اسیر دام توام،رام توام،ای محرم رازم
منم آن شمعی که زشب تا به سحر،در سوز و گدازم
ای فتنه بکش یا بنوازم،ای فتنه بکش یا بنوازم
خواننده:دلکش

کو آن شبها آن بی خوابیها
کو آن تبها آن بی تابیها
کو در بحر مواج عشقت غم جستنها،محنت یابیها
خواننده:داریوش رفیعی

 |

بهترين حالت صفحه نمايش ۷۶۸ در ۱۰۲۴ می‌باشد.

Powered by Blogger